Da har vi en unik mulighet til deg! Vi trenger 500 pilotkunder, som skal være med å teste en ny funksjonalitet i kundeappen vår. Kort fortalt gir det deg tilgang til sanntidsinformasjon om strømforbruket i boligen din. Da får du mye bedre oversikt over når og hvor du bruker mye strøm. Utstyret har en verdi på 1500 kr – blir du med på pilotprosjektet får du dette kostnadsfritt.

Denne tjenesten er en del av et forskningsprosjekt vi har sammen med Enova og NVE frem til utgangen av 2022. I prosjektet ønsker vi å studere strømforbruket til våre kunder, og undersøke om vi kan bruke sanntidsinformasjon til å stimulere til endring av strømforbruk. Det vil forhåpentligvis gi oss innsikt i hvordan vi kan få våre strømkunder til å bli enda mer bevisste, noe som vil føre til redusert strømforbruk. Og det er bra både for deg og miljøet. Samfunnet elektrifiseres og vi opplever stadig at flere og flere kunder bruker mer strøm enn tidligere. Det skaper utfordringer med å levere nok strøm gjennom nettene våre på en sikker måte. Derfor vil reduksjon av strømforbruk være viktig for aktørene i strømbransjen og hele samfunnet rundt oss også.

Det eneste du trenger å gjøre for å bli pilotkunde er å fylle ut registreringsskjemaet under. Alle som plukkes ut som pilotkunder får utstyr og informasjon tilsendt i posten. Vi krever ingen ytterligere involvering annet enn at du tar i bruk løsningen, og melder deg inn i vår Facebookgruppe.

Har du noen spørsmål knyttet til registrering eller prosjektet kan du sende en e-post til pilotprosjekt@nte.no.

OBS. Man må være strømkunde hos NTE for å delta i prosjektet. Dersom du ikke er strømkunde fra før tar vi kontakt med deg for å ordne en avtale før vi kan sende deg utstyret.

Vilkår for deltakelse i pilotprosjektet kan leses her.

NB: Vi har kun 500 plasser i pilotprosjektet – førstemann til mølla gjelder!

Aktiviteten er slutt og du kan ikke melde deg på.

Ofte stilte spørsmål og svar om pilotprosjektet digitalt wattmeter

Blir jeg automatisk pilotkunde når jeg registrerer meg?

Ja, om du fyller ut og sender inn skjemaet har du kvalifisert deg og vil få tilsendt en mail og utstyr i posten. 

Når kan jeg regne med å være i gang?

Målet vårt er at du har fått pakken og koblet opp denne vil du kunne se ditt digitale wattmeter gjennom NTE appen.

Hva handler pilotprosjektet om?

Dette pilotprosjektet handler om å gi deg muligheten til å følge med på eget strømforbruk. For NTE handler det om å teste funksjonene i NTE appen. For Enova og NVE handler pilotprosjektet om å lære mer om hvordan ulike formidlingsløsninger påvirker hvordan vi bruker strøm.

Hvem kan bli pilotkunde?

Dersom du er strømkunde hos NTE, og kan fylle ut alle feltene i påmeldingsskjemaet.

Hva slags pilotprosjekt er dette?

Pilotprosjektet er en del av Enovas pilotprosjekt «Smarte målere – smartere forbrukere». Enova har gitt støtte til syv pilotprosjekter i Norge, hvor NTEs prosjekt er ett. I prosjektet samarbeider NTE med Evry, Energiportalen (Entelligens), Hark technologies, Eggs og Smart Media.

Du kan lese mer om Enovas prosjekt HER

Hva er en pilotkunde?

En pilotkunde får sjansen til å teste nye løsninger før de slippes i markedet og blir tilgjengelige for alle.

Hva forventer NTE av pilotkundene?

Som pilotkunde må du gi oss tilgang til dine strømdata fra strømmåleren. Hvis ikke får ikke vi vist deg informasjon i appen. Vi har selvsagt ingen interesse av å misbruke denne informasjonen. Siden prosjektet er en del av Enovas utlysning, må vi sende informasjon om prosjektet til Enova. Enova og NVE samarbeider om å skaffe kunnskap om hvilke typer løsninger som motiverer deg og meg til å spare strøm.

Les vilkårene her

Hvilket utstyr er i pakken og hvor får jeg den?

Utstyret i pakken består av tre deler: en ecomonitor, en nettverkskabel og en USB-dongle. Pakken med tilhørende instruksjon til hvordan du monterer det selv får du tilsendt i posten fra NTE. 

Hvordan monteres utstyret hjemme hos meg?

Det ligger en bruksanvisning på vår Facebook side og en film for hvordan du monterer opp utstyret. Om du mot formodning skulla ha problemer kan du ta kontakt på pilotprosjekt@nte.no 

Hva koster det meg?

Å være pilotkunde koster ingenting. Du får tilsendt utstyr som du får beholde så lenge du fullfører pilotperioden. Og så må du være strømkunde av NTE, da.

Hvor lenge varer pilotperioden?

Pilotprosjektet går frem til 2021. Du kan være pilotkunde så lenge du er strømkunde av NTE og ønsker å beholde pakken. Ved pilotprosjektets slutt kan du beholde pakken.

Hva hvis det tekniske utstyret går i stykker?

Siden dette er et pilotprosjekt følger det ikke noe garantiansvar med utstyret. Det betyr at NTE ikke er forpliktet til å erstatte utstyr som evt. skulle gå i stykker. Vi ønsker selvsagt at alt skal fungere, så ta kontakt med oss om noe ikke virker. Det kan også være at vi trenger å oppgradere eller skifte ut noe utstyr. I så fall tar vi kontakt med deg.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke vil være pilotkunde lenger?

Ta kontakt med oss på pilotprosjekt@nte.no, så skal vi ordne opp. Dersom du ikke vil være pilotkunde likevel må du levere tilbake utstyret, sånn at vi kan gi den videre til noen andre. 

Jeg kjenner noen som vil bli pilotkunde. Hva gjør jeg?

Be dem fylle ut dette skjemaet