Påmeldingsskjema Pilotprosjekt digitalt wattmeter

 

I et forskningsprosjekt med Enova og NVE jobber vi med å utvikle en tjeneste som kan visualisere strømforbruket til kunder gjennom en app. I den forbindelse søker vi pilotkunder som får teste ut nytt teknologisk utstyr som må kobles opp mot husstandens strømmåler. En slik løsning vil forhåpentligvis bidra til at man blir mer bevisst over hvor sitt eget strømforbruk og tiltak som kan bidra til å redusere dette.

 

digital kundeportal, som inneholder smarte verktøy og tjenester for energioptimalisering og -effektivisering av boligen din. Et av målene er å kartlegge hvilken virkning ulike formidlingsløsninger for automatiserte strømmålere vil ha på en husholdnings strømforbruk. Gjennom å visualisere en boligs strømforbruk i sanntid, ønsker vi å undersøke om det vil bidra til å redusere strømforbruket.

I prosjektet utvikler vi en digital kundeportal i form av en app. Med hjelp av enkelt utstyr som kobles til din strømmåler slik at vi kan visualisere boligens strømforbruk i sanntid i en app. Kundeportalen vil ha rådgivende elementer, kundeservice og tilgjengeliggjøre kundedata for alle produkter og tjenester du kjøper fra oss.

Registreringsskjemaet inneholder mange spørsmål om husholdningen og boligen din, dette vil anonymiseres og vil bare brukes i forskningssammenheng. Når du har sendt inn registreringsskjemaet vil du iløpet kort tid få tilsendt utstyret i posten som du enkelt får instruksjon om å komme i gang. Meld deg inn på denne siden for å komme igang.  

På forhånd tusen takk!

Vilkår for deltakelse i pilotprosjektet kan leses her.

 

{{ form.errors.get('recaptcha_token') }}

Ofte stilte spørsmål og svar om pilotprosjektet "Mitt Energihjem"

Blir jeg automatisk pilotkunde når jeg registrerer meg?

Nei, ikke helt automatisk. Vi må bare være sikker på at det er mulig for deg å sette opp kom-i-gang-pakken hjemme hos deg. Vi har et begrenset antall AMS-pakker, og tar kontakt med de av dere som både er først ute og best egnet.

Når kan jeg regne med å være i gang?

Målet vårt er at du kobler opp AMS-pakken i løpet av juni, og er i gang fra første sekund.

Hva handler pilotprosjektet om?

Dette pilotprosjektet handler om å gi deg muligheten til å følge med på eget strømforbruk. For NTE handler det om å teste funksjonene i appen Mitt Energihjem. For Enova og NVE handler pilotprosjektet om å lære mer om hvordan ulike formidlingsløsninger påvirker hvordan vi bruker strøm.

Hvem kan bli pilotkunde?

Dersom du (1) kjøper strømmen din fra NTE og (2) har fått en ny automatisk strømmåler kan du bli pilotkunde.

Hva slags pilotprosjekt er dette?

Pilotprosjektet er en del av Enovas pilotprosjekt «Smarte målere – smartere forbrukere». Enova har gitt støtte til syv pilotprosjekter i Norge, hvor NTEs prosjekt er ett. I prosjektet samarbeider NTE med Evry, Energiportalen (Entelligens), Cuculus, Eggs og Smart Media.

Du kan lese mer om Enovas prosjekt HER

Hva er en pilotkunde?

En pilotkunde får sjansen til å teste nye løsninger før de slippes i markedet og blir tilgjengelige for alle.

Hva forventer NTE av pilotkundene?

Som pilotkunde må du gi oss tilgang til dine strømdata fra strømmåleren. Hvis ikke får ikke vi vist deg informasjon i appen. Vi har selvsagt ingen interesse av å misbruke denne informasjonen. Siden prosjektet er en del av Enovas utlysning, må vi sende informasjon om prosjektet til Enova. Enova og NVE samarbeider om å skaffe kunnskap om hvilke typer løsninger som motiverer deg og meg til å spare strøm.

Les vilkårene HER

Hva er AMS-pakken og hvor får jeg den?

AMS-pakken består av tre deler: en gateway, en nettverkskabel og en USB-dongle. Pakken med tilhørende instruksjon til hvordan du monterer det selv får du utlevert hos NTE. Dersom du ikke har anledning til å hente selv, kan vi sørge for at du får den i posten.

Hvordan monteres utstyret hjemme hos meg?

Du monterer utstyret selv. Gatewayen trenger strøm, så den plugger du i stikkontakten. Med nettverkskabelen kobler du gateway og internettruteren du allerede har. USB-donglen settes i gatewayen og motsatt ende av kabelen settes med en vanlig ethernetplugg i den såkalte HAN-porten i strømmåleren din.Hvem kontakter jeg dersom jeg har problemer?

Alle pilotkunder blir invitert til en Facebookgruppe for prosjektet. Ta kontakt med oss på Facebook.

Hva koster det meg?

Å være pilotkunde koster ingenting. Det eneste du må gjøre er å montere AMS-pakken og laste ned appen Mitt Energihjem fra NTE. Og så må du være strømkunde av NTE, da.

Hvor lenge varer pilotperioden?

Pilotprosjektet går frem til 2021. Du kan være pilotkunde så lenge du er strømkunde av NTE og ønsker å beholde pakken. Ved pilotprosjektets slutt kan du beholde pakken.

Hva hvis det tekniske utstyret går i stykker?

Siden dette er et pilotprosjekt følger det ikke noe garantiansvar med utstyret. Det betyr at NTE ikke er forpliktet til å erstatte utstyr som evt. skulle gå i stykker. Vi ønsker selvsagt at alt skal fungere, så ta kontakt med oss om noe ikke virker. Det kan også være at vi trenger å oppgradere eller skifte ut noe utstyr. I så fall tar vi kontakt med deg.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke vil være pilotkunde lenger?

Ta kontakt med oss på Facebook-gruppen, så skal vi ordne opp. Dersom du ikke vil være pilotkunde likevel må du levere tilbake AMS-pakken, sånn at vi kan gi den videre til noen andre. Meld deg inn her HER

Jeg kjenner noen som vil bli pilotkunde. Hva gjør jeg?

Be dem fylle ut DETTE skjemaet